Интервью Министра юстиции Украины Павла Петренко изданию «Левый берег»

19.03.2014 в Для адвокатов и юристов, Законодательство, Новости

Частина I  

Павло Петренко: «Рано чи пізно, Янукович постане перед судом», 10 березня 2014 р.

«Мені члени Ради Майдану, кажуть: «ти тепер будеш у владі, працюватимеш на країну, почали вітати – автомайданівці, члени Ради». Більшість із них не знали, що я вже давно народний депутат. Адже номер мій у їх телефонах записано просто «Паша-юрист».   

Розповідає про своє перетворення на міністра юстиції України — без будь-якого позерства чи вихваляння — 34-річний Павло Петренко. Ще вчора він просував закон «про амністію», витягав із тюрем протестувальників – яким, навіть непритомним, з важкими травмами – судді давали по два місяці. Сьогодні – освоюється в порожньому кабінеті, де колись працювала Олена Лукаш.

В політику Петренко прийшов в орбіті Арсенія Яценюка. Сам родом з Чернівців, закінчував той такий Чернівецький національний, що Арсеній Петрович та найближчі до нього Андрій Іванчук та Андрій Пишний (всі вони – одного покоління, різниця у віці невелика). У «Фронті змін» вів всі юридичні питання, після злиття з «Батьківщиною» — продовжив те саме уже в розширеному форматі, разом з «сердечними» колегами.

Біографія Петренка «до» політики нічого аж надто цікавого собою не являє – звичайна київська історія: приватна адвокатська практика, керівні юридичні посади в «Ощадбанку», обласне депутатство (це вже на етапі приєднання до команди Яценюка). В інших, окрім як з Яценюком, політичних чи комерційних зв`язках помічений не був. Принаймні досі.

Lb.ua першим зі ЗМІ зустрівся з молодим міністром. Запитань накопичилося аж надто багато. В який спосіб домогтися притягнення до відповідальності Януковича? Як нейтралізувати наслідки кримського так званого «референдуму» і як взагалі розв’язувати проблеми Автономії в правовій площині? Які повноваження матимуть Тетяна Чорновол та Єгор Соболєв, призначити яких на посади призначили, а інструментарієм наділити поки не встигли. Як очистити судову систему; головне – які конкретно критерії оцінки застосовувати до суддів-порушників? Як покарати Родіона Кіреєва, суддя Царевич, інших одіозних персонажів? Як звільнити з-під портновського іга (екс-заступник голови АП поїхав до Росії, але справа його живе, — С.К.) адвокатський корпус країни? Нарешті: що відбувається з реєстрами? Всі ці та багато інших запитань було озвучено. На всі – отримано вичерпні відповіді. Навдивовиж чіткі та зрозумілі, чого домогтися від професійних правників буває, зазвичай, дуже й дуже непросто.

Сьогодні LB.ua представляє першу частину бесіди з Павлом Петренком.

 

Почнемо від початку. Власне – призначення. Яким чином вам було запропоновано посаду, ким саме?

В парламенті відбувалося засідання Ради Майдану. З засідання виходить спочатку Дмитро Булатов – починає мене вітати. Потім Зорян Шкіряк – аналогічно. Питаю: а з чим вітаєте? «Як, ти не знаєш? Твою кандидатуру висунули на посаду міністра юстиції. Всі одноголосно висловилися «за».

Вже потім була розмова з Арсенієм Яценюком. Він також підкреслив, що це – бачення Ради Майдану.

Як ви приймали справи? З попередницею спілкувалися?

Ні, жодного спілкування с попереднім міністром не було. А справи перебирав, спілкуючись із першим заступником міністра, особисто – з кожним із керівників департаментів.

Перед тим, як обговорювати Держреєстр, ВСЮ, новий закон про адвокатури, суддів, маємо уточнити дещо з поточного. Перш за все: постать Віктора Януковича. Нову українську владу визнано в цілому світі, однак очевидно, що повноваження четвертого президента України не були – в силу обставин, що склалися – припинені відповідним чином. Відтак, питання: яких конкретно юридичних процедур має бути дотримано, щоб дискусії щодо «легітимності президентства» Віктора Януковича припинилися раз і назавжди?

Нову українську владу визнано, оскільки рішення в парламенті приймалися конституційною більшістю голосів. Депутати, які їх підтримували, є представниками різних регіонів України.

Щодо Януковича. Дійсно, мала місце нестандартна – як для будь-якої цивілізованої країни – ситуація, коли голова держави фактично втік з її території. До цього безпосередньо ним або ж з його відома – слідство зараз це встановлює – було вчинено дії, що призвели до масового застосування зброї проти громадян, до загибелі десятків людей. Фактично, це – злочини проти людства.

Відтак, цей президент уже не може якимось чином претендувати на застосування до нього «штатних» процедур позбавлення повноважень, передбачених Конституцією України.

Факт перший: фізична особа відсутня на своєму робочому місці і не виконує повноважень, які покладає на неї присяга, що давалася напередодні вступу на президентську посаду. Ви знаєте, що Віктор Янукович так і не підписав низку документів, які було прийнято Верховною Радою.

Факт другий: Президент втік і згодом з’явився на території сусідньої держави. За мотивами його публічних заяв вже у РФ Генпрокуратурою відкрито справи про державну зраду, зазіханню на повалення конституційного ладу.

Ну, і третє, головне. Віктор Янукович закликав керівництво РФ застосувати військову силу проти України. Будь-який громадянин, тим більше – колишній президент – не має ані фактичного, ані морального права закликати будь-кого вводити війська на територію своєї країни.

Іще раз: яких конкретно юридичних процедур має бути дотримано, щоб дискусії щодо «легітимності президентства» Віктора Януковича припинилися раз і назавжди?

Неможливість повернення Януковича на посаду Президента остаточно закріплять президентські вибори, що призначені на 25-го травня. Влада докладатиме всіх зусиль, щоб вони прийшли прозоро й демократично і якщо результат цієї кампанії визнає світ, це остаточно зніме будь-які питання.

Наразі Віктор Янукович перебуває в розшуку. І якщо він з’явиться на території України, то очевидно спілкуватиметься з правоохоронними органами, які вирішуватимуть його подальшу участь.

Яким чином можливо екстрадувати Януковича? Адже Росія не є стороною в Римського статуту, відтак домогтися від неї видачі злочинця малореально (Римський статут – міжнародний договір, яким було створено Міжнародний кримінальний суд, — С.К.).

Україна також не ратифікувала документ у повній мірі, однак статтею 12-ю Статуту передбачено, що навіть країна, що не є його учасником, може разово звернутися до Гаазьського трибуналу з запитом щодо групи осіб, які підозрюються у скоєнні злочинів проти людства. Зокрема, така процедура застосовувалася по Палестині, також – у випадку з одним із африканських диктаторів. Україна має стати третьою. Запит до Гааги вже направлено і, маю надію, справу буде порушено.

Окрім того, відповідні українські органи зараз активно взялися до розслідування масових вбивств. Сподіваюся, вони також дадуть певний результат.

Дійсно, Росія не є учасником Статуту, однак вона є стороною в багатьох міжнародних договорах. В тому числі між Україною та Росією укладено угоди щодо взаємодії у кримінальних цивільних справах. Це зобов’язує російську сторону – у відповідь на запит України – видавати особу, що не є громадянином Росії.

Янукович цілком може ним стати. З «політичними біженцями» 2005-го таке вже траплялося.

Надати громадянство особі, що у себе на батьківщині підозрюється у вчиненні злочинів щодо масових вбивств, державній зраді, зазіханні на повалення конституційного ладу й цілісності країни? Хіба що внаслідок політичного рішення. Усвідомлюючи, при цьому, який негатив на себе приймають. Ще раз: у відповідності до міждержавних угод, Росія зобов’язана видати Віктора Януковича як особу, що оголошена в міжнародний розшук по лінії Інтерполу. Відомо, що Янукович саме в РФ, відтак РФ зараз порушує міжнародне законодавство.

Чим їй це реально загрожує?

Правовими санкціями. Зокрема, Росія теж багато кого розшукує і от інші країни – у зв’язку з порушенням РФ міжнародного законодавства – так само можуть ігнорувати вимоги видачі тієї чи іншої особи.

Втім, де-факто ввівши на територію України свої війська, Росія вже переступила через стільки зобов’язань і домовленостей, що іще одне порушення, як мені видається, не надто вплине на ставлення світової спільноти до російського керівництва.

Разом з тим, я впевнений: рано чи пізно Віктор Янукович постане перед судом і буде вирок або група вироків, які дадуть оцінку його діям. Зрозуміло, цей суд повинен бути відкритим, демократичним, Янукович матиме всі можливості для захисту, обстоювання своєї невинуватості, якщо, звісно, він вважає себе невинуватим.

Наступна гаряча тема – кримський референдум. Самого закону – для його проведення – взагалі не існує, доступ до реєстру виборців в Криму закрито. Однак, самопроголошена місцева влада налаштована вельми рішуче. Результат плебісциту прогнозований. Очевидно, його все ж простіше не допустити, аніж потім сто перший раз доводити нелегітимність голосування.

Тут можна говорити про юридичну площину питання і про фактичний стан справ.

Юридична площина дуже проста. По-перше, для проведення референдуму немає відповідного закону. По-друге, порушена була процедура прийняття самого рішення. По-третє, місцева влада не має таких повноважень. По-четверте, питання щодо зміни територіального устрою країни має розглядатися на загальнонаціональному рівні.

Ви знаєте, що судом вже анульовано рішення щодо референдум, відтак навіть якщо його буде проведено, жодних правових наслідків це не матиме.

Ну, а щодо фактичного стану справ?

Якщо з Криму будуть виведені війська, потрібно тут, в Києві, створювати спеціальну парламентську комісію, що працюватиме над поверненням ситуації в правове поле. Зокрема – розроблятиме – спільно з аналогічною комісією парламенту Автономії — нову Конституцію Криму, яка б передбачала розширення прав АРК.

Це, зокрема, прописано в програмі дій нашого Уряду. Конкретно: передача повноважень на місця, в тому числі – й з економічних питань, щодо упорядкування і використання коштів. Це саме те, чого вимагають кримчани. До речі, скасування суперечливого «мовного закону», як ви знаєте, виконуючим обов’язки президента підписано не було. Ну, а жодних інших причин для конфлікту просто немає.

Йдемо далі. На етапі формування Кабміну було оголошено про створення Антикорупційного бюро на чолі з Тетяною Чорновіл та Люстраційного комітету на чолі з Єгором Соболєвим. Ні для функціонування бюро, ні комітету відповідної законодавчої бази поки що немає. Коли і як вона буде прийнята, які конкретно повноваження матимуть Єгор та Тетяна?

Тетяна є Уповноваженою по боротьбі з корупцією, її вже призначено рішенням Кабміну. Відтак, вона має повноваження і може працювати. В подальшому буде прийнято закон про Національне антикорупційне бюро. Проект закону в парламенті є. Думаю, ми швидко впораємося з процедурними моментами.

Вважаю, Антикорупційне бюро має бути незалежним органом з повноваженнями перевіряти діяльність усіх органів виконавчої влади, конкретно – діяльність осіб, перелік яких визначено антикорупційним законодавством. Щось на кшталт фінансової розвідки.

Скажімо: чи відповідає майновий стан такого-то чиновника його задекларованим прибуткам. Антикорупційне бюро самостійно проводить розслідування і – якщо є підстави – передає справу до суду. Прокуратура при цьому здійснює загальний нагляд.

Тобто це такий собі надорган?

Поки що ми говоримо лише про рекомендації, що пропонуються до законопроекту. Рішення прийматиметься в парламенті.

До речі, по антикорупційним критеріям минулого року вже прийнятий пакет законів — в рамках евроінтеграційного – який отримав позитивні відгуки і від Ради Європи і від Венеціанської комісії. Єдине в них було зауваження: відсутність спеціального органу, який всім цим займатиметься. Тепер ми цю похибку виправляємо.

Добре. Проясніть іще по Люстраційному комітету.

Оскільки комітету, як такого, поки що немає, діємо у форматі ініціативної групи з представників громадськості, адвокатської спільноти, Хельсінської спілки, ну і ми з Єгором… Одне із перших наших напрацювань – проект закону про відновлення довіри до судової системи в Україні. Це буде першим достойним кроком в боротьбі з корупцією. Однак, про тотальну люстрацію не йдеться – якщо одночасно звільнити вісім тисяч суддів, система зупиниться.

Тобто ініціатива щодо законопроекту належала – даруйте за тавтологію – ініціативній групі Люстраційного комітету?

Так.

Добре, що уточнили. Оскільки складалося враження: «чистка» суддівських рядів – перше, за що взявся Мінюст, який до незалежної судової гілки влади взагалі не має жодного стосунку. Судова система, звичайно, потребує якнайшвидшого впорядкування, але ж не силами Міністерства юстиції.

Чому насамперед взялися до судової системи? Ситуація дуже складна, по країні в цілому ставлення до представників суддівського корпусу неоднозначне: на них тиснуть, примушують писати заяви на звільнення, подекуди – погрожують. Відтак Верховна Рада має якнайшвидше послати суспільству сигнал: судову систему буде очищено, реформовано. Йдеться саме про очищення й оновлення на законних – чітких та зрозумілих підставах, а не про масову розправу над всіма й кожним.

Важливе питання: як саме перевіряти суддів? Представники Хельсінської спілки, у складі нашої невеличкої команди зазначили, що критерії не можуть бути оціночними, виключно чіткими. Напрацьовано сім таких критеріїв. Зокрема витребуванню та перевірці підлягає особиста справа суддів, що виносили рішення про заборону мітингів під час масових акції в 2013-2014-му; про арешти активістів; про позбавлення прав учасників Автомайдану; про позбавлення мандатів народних депутатів; про виборчі суперечки у п’яти проблемних округах. Всі критерії зафіксовано в тексті законопроекту.

Тобто все чітко й зрозуміло: або суддя приймав ці рішення, або ні. Якщо приймав – його справа перевіряється і він звільняється. Ніяких інших оцінок комісія суддям не дає, тільки констатує факти – або їх відсутність.

А як щодо відповідальності Вищої Ради юстиції, Вищої кваліфікаційної комісії, що були такими собі органами інквізиції?

Вони підлягають повному переобранню і це також передбачено нашим законопроектом.

До слова, цікава деталь: я два роки звертався до ВСЮ, аби по Родіону Кіреєву було відкрито дисциплінарне провадження. Два роки вони все «відкладали» і «відкладали». І от щойно влада змінилася – отримую повідомлення: «за вашим запитом відкрито дисциплінарне провадження». Тобто зараз вони намагаються демонструвати лояльність, але необхідності повного переобрання складу ВСЮ і ВКК це все одно не відміняє.

Продовжимо щодо правової бази функціонування Люстраційного комітету. Єгору потрібні реальні повноваження.

Поки що це громадський орган, тобто він ще не введений в нормативну базу країни. Ми з Єгором та членами ініціативної групи домовилися: одразу після завершення роботи над законопроектом щодо суддів, маємо взятися до розробки законопроекту щодо люстрації й перевірки всіх державних органів. І от в рамках цього документу вже прописувати статус Комітету.

Перше, на чому зійшлися: Комітет має бути тимчасовим. Постійно діючий люстраційний комітет — нонсенс. Натомість законом відводиться певний термін – до року, скажімо, коли Комітет має працювати, моніторити діяльність всієї вертикалі влади, наприкінці – надати певні рекомендації.

Розраховую, протягом місяця ми вже презентуємо або Концепцію або ж законопроект щодо люстрації державних органів влади.

 

 

Частина II

 

Павло Петренко: «Кірєєв і Царевич будуть покарані. Суддів КСУ уже запрошують у ГПУ», 12 березня 2014 р.

 

Не терплю простих узагальнюючих запитань. Однак, на даному етапі це дійсно важливо. Відтак: ваше бачення змін в судовій сфері. Які є найбільш необхідними і які є наразі реальні?

Головне – повернути судовій системі те, чого її позбавила попередня влада. Власне – самоврядування.

Ви знаєте, що рішення щодо формату Ради суддів приймаються з`їздом суддів. А з`їзд – через «правильних» делегатів – був де-факто підконтрольний владі.

Новим законом ми пропонуємо змінити навіть схему делегування людей на з`їзд. Аби делегатами ставали б не голова суду чи його заступник, а будь-хто з простих суддів, кого оберуть колеги на відповідних зборах на місцях. Це була моя принципова позиція, я на цьому наполягав. Більше того, з`їзд може бути черговим – коли перелік присутніх формується звичним способом, а може бути — позачерговим, коли участь приймають представники всіх судів — від районного до Вищого.

Це, до речі, також передбачено вимогами Венеціанської комісії.

Думаю, після того як ми приймемо закон, судді пройдуть технічну перевірку, далі потрібно говорити про укріплення незалежності суддів. Говорити, в форматі створення в парламенті спеціальної комісії тощо. Це важливе питання, але всьому свій час.

Що необхідно — з законодавчої точки зору – для повного перезавантаження ВСЮ?

Проектом нашого спецзакону передбачено наступну формулу: повноваження членів ВСЮ, що обираються від Верховної Ради, припиняються. Тим державним органам, що також делегують до ВСЮ сої кадри, аналогічна рекомендація – відізвати їх повноваження. Зобов`язати інші державні органи так зробити ми не можемо, лише рекомендувати. Але де-факто тут проблем, думаю, не буде.

Наступний крок – приймаємо новий закон щодо діяльності Вищої ради юстиції. Адже нинішній допускає багато неточностей, на які, до речі, вказувала й Венеціанська комісія. Так, абсолютно незрозуміло за якими критеріями ВСЮ оцінювала потенційного голову суду або його заступника. Цих критеріїв просто не існувало. Аналогічно – щодо звільнення суддів. ВСЮ на власний розсуд вирішувала: порушив суддя Іванов присягу чи ні, звільнити його на посаді чи залишити.

Кандидатам на посади суддів оголошується рішення Вищої ради юстиції, 11.06.2013

Іще один акцент від Венеціанської комісії – щоб у складі ВСЮ було більше суддів. Не політиків, а простих суддів. Це також зараз потрібно врегулювати на рівні закону. Вища рада юстиції є конституційним органом і якщо змінити її склад та ясно визначити критерії, вона цілком може працювати.

Залишається ще Рада суддів.

З нею простіше. Якщо скликати розширений з*їзд суддів, а я сподіваюся, що він буде скликаний вже найближчим часом, він просто повністю оновить її кадровий склад.

Уточнимо відносно найбільш одіозних: суддя Кіреєв, суддя Царевич…

Судді Шевченківського суду, Оболонського, інших, що працювали по активістам, по Автомайдану… Їх можна довго перераховувати, на жаль. Всі вони зараз мають пройти через спецкомісію. Якщо ж в неправосудних рішеннях, які приймала людина, є ще й ознаки злочину, то тут питання до ГПУ.

По комусь конкретно є вже кримінальні провадження?

Є впровадження по фактам незаконних переслідувань активістів. І по цих кримінальних справах можуть проходити всі, хто мав причетність до цих незаконних переслідувань – і судді, і прокурори, і слідчі, всі.

До речі, факт винесення рішення неправосудного — окремий склад злочину.

Допоки новий закон ще не прийнято, призначенням суддів відає комітет ВР під головуванням Сергія Ківалова.

Моя особиста думка: призначення й звільнення суддів взагалі треба прибрати з компетенції як президента, так і ВР.

Це вимагає змін до Конституції…

Процес їх підготовки уже почався і я особисто докладатиму максимум зусиль для того, щоб, в тому числі, питання суддів було вирішено. Та ж Венеціанська комісія наполягає: не може політичний орган призначати чи знімати суддів, це має бути в компетенції виключно Ради суддів або ВСЮ, якщо більша частина її членів складається з самих суддів.

Добре, із суддями розібрались. Тепер – адвокати. Їх минула влада намагалася підпорядкувати по тій же схемі, що, свого часу, застосовувалася до Вищої Ради юстиції. Приймається закон, формально все абсолютно демократично, де-факто – тотальний, через своїх людей – контроль над вертикаллю.

Дійсно, попередня влада намагалася приборкати адвокатуру, зробити її «ручною», однак повністю реалізувати задумане їм, на щастя, не вдалося. Хоча й досі зберігається чимало «правил», які обмежують доступ до професії.

Наразі ми працюємо з представниками адвокатської спільноти. Хотілося б, щоб вони представили своє бачення нової редакції закону «про адвокатуру»; обговорили його на розширенному з*їзд, все погодили і вже тоді можна буде вносити в парламент.

У вас, до речі, теж є адвокатська ліцензія. Де і коли ви її отримували?

Уже в Києві. Тобто я закріплений за Київською обласною адвокатською спільнотою. В 2006-му це було, я працював у «Ощадбанку».

До слова, багато великих адвокатських компаній, що працюють в Україні і зазвичай є конкурентами, під час Евромайдану координували свої зусилля, відряджали адвокатів-волонтерів для надання безкоштовної юридичної підтримки активістам. Зізнатися, мене це приємно вразило.

Не можу не спитати. Чи існує хоча б найменший юридичний привід для притягнення до відповідальності «архітектора» схеми «нахилу» адвокатури, ВСЮ, «автора» численних політичних посадок та переслідувань; власне – Андрія Портнова?

Не можу стверджувати стовідсотково, але — наскільки знаю — він оголошений у розшук в рамках кримінальної справи щодо масових вбивств. Основний фігурант там – Віктор Янукович.

Портнов був одним із учасників – зі сторони влади – так званої переговорної групи, і наразі правоохоронні органи перевіряють його роль у цьому процесі. Детальніше варто уточнити в Генпрокуратурі, але така інформація проходила.

Більше того, наскільки мені відомо, наразі судді Конституційного суду, що вже були звільнені, запрошуються до Генеральної прокуратури для надання пояснень щодо того, як та за яких обставин вони приймали рішення щодо конституційного перевороту восени 2010-го.

Наперед я не забігатиму, але всім відомо, що в країні тоді активно працювало «телефонне право». Відтак, не виключено, що хто-небудь із суддів розкаже, хто, як і при яких обставинах надавав їм вказівки.

Відтак, справа про конституційний переворот – окреме кримінальне провадження?

Так. І ця справа вже існує. Власне, про бесіди правоохоронців із суддями КС йшлося на засіданні Ради суддів.

Ви вже розібралися з роботою реєстрів? У всі часи це була найбільша «годівниця» при Мінюсті (реєстри майнового стану, інтелектуальної власності тощо. Єдині електронні бази, за отримання інформації з яких кожного разу потрібно було платити, причому не символічну гривню чи дві. Чималі суми «підіймали» й компанії, що обслуговували реєстри. Тема не раз ставала предметом масштабних журналістських розслідувань, попри це схеми продовжували працювати, — С.К.).

Керівники реєстраційної служби звільненні. Наразі ми залучили спеціалістів з Грузії — спільно аналізуємо всі етапи роботи реєстрів, щоб виробити найкращий з варіантів можливої їх оптимізації. Окрім того, працює Генпрокуратура – я сам звернувся до відомства з проханням провести перевірку органів держвиконавчої служби і реестраційної служби, адже сигналів щодо корупційної складової в їх роботі дійсно було немало.

Ну, от простий приклад. Друк інформації, яку взятої з реєстру відбувається на бланках зі спеціальною голограмою. Вартість цього бланка для бюджету 10 гривень. з них 7.50 — маленька голограма.

Ви від них відмовилися, так?

Так. І одразу зекономили 163 млн.

Іще момент – об`єкти так званої інтелектуальної власності. Там сплата взагалі йшла на якісь невідомі компанії і зараз, поки пройдуть всі перевірки, я наклав мораторії на буд-які розрахунки із цими компаніями.

Далі – компанії, що отримували гроші за обслуговування реєстрів. Вони ніби-то розробляли необхідний електронний контент, але суми їм за це платилися просто колосальні. Зрозуміло, компанії були «правильні». Прокуратура наразі перевіряє наскільки обґрунтованими були подібні платежі.

На мій погляд, власники цих програм – враховуючи, скільки років вони на них заробляли – повинні просто безоплатно передати право власності на них державі.

Або держава може їх викупити.

Звісно. За справедливу ціну.

Самі реєстри наразі функціонують без проблем? Адже минулого року робота зупинялася, відбувалися якісь дивні маніпуляції з серверами.

Так, всі 17 реєстрів працюють в нормальному режимі. Навіть зараз, на фоні кримських подій і коли в Донецьку невідомі намагалися захопити приміщення, де реєстри знаходяться. У разі виникнення будь-якої небезпеки, буквально за десять хвилин можна блокувати ключі доступу до будь-якого з реєстрів на території України. Кожен реєстр має спец копію, що зберігається окремо. Простіше кажучи, ризику, зо громадяни можуть втратити якусь інформацію про, скажімо, майно, яким володіють, немає.

Уточнення. По порушенням в роботі з реєстрами ГПУ заводить окремі справу. Вірно?

Наразі триває комплексна перевірка, що складається з декількох блоків. Перший — перевірка всього, де були підозри чи конкретні скарги на факти корупції. Другий – наскільки обґрунтованими були угоди приватних осіб з державою щодо розробки та обслуговування реєстрів. По результатам – якщо будуть підстави – звичайно, прийматиметься рішення про порушення кримінальних справ.

Як щодо виконавчої служби? Її досі очолює людина «Сім`ї»?

Ні, там відбулися звільнення і на голову виконавчої служби призначено Дмитра Сторожука, під час Майдану він координував роботу всіх адвокатів-волонтерів.

Як відомо, виконавча служба є незалежним органом, оскільки може реалізовувати судові рішення, в том числі, проти органів виконавчої влади. На мою думку, це правильно й підпорядковувати її Мінюсту не варто. Разом з тим, саме виконавча служба була, мабуть, найбільш корумпована. Продаж конфіскованого майна…

Одній компанії.

Так. Терміни виконання чи невиконання судових рішень.

Навіть те, що я тут за півтори тижня встиг побачити, знайомлячись із матеріалами внутрішніх перевірок, що здійснювалися іще за минулого міністра, відтак навряд чи були повністю об`єктивними… Ну, це тема для окремої розмови взагалі.

Іще дві болючі точки – банкрутство і нотаріат. Кадри?

В процесі призначення. Думаю, ви будете приємно здивовані, коли побачите прізвище нового керівника департаменту нотаріату. Аналогічно – по банкрутству.

13.03.2014 http://www.kmu.gov.ua/control/ru/publish/article?art_id=247096459&cat_id=244313435

Петренко перетрясе виконавчу службу в пошуках корупціонерів

Робота Державної виконавчої служби та Державної реєстраційної служби буде перевірена спеціальною робочою групою на корупційну складову.
Про це повідомляє прес-служба Міністерства юстиції, посилаючись на заяву міністра Павла Петренка.

«Попередня перевірка Державної виконавчої служби та Державної реєстраційної служби на предмет корупційних порушень показала: хабарництво у цих системах має масовий характер. Саме тому була створена робоча група для проведення антикорупційної перевірки. За її результатами ми вживатимемо жорсткі заходи», — зазначив він.

Міністр пообіцяв особисто слідкувати за роботою «ліній довіри», а матеріали за фактами корупційних діянь – передати до Генеральної прокуратури та Міністерства внутрішніх справ.

Петренко також додав, що звернеться за допомогою в проведенні цієї перевірки до Антикорупційного бюро та його керівника Тетяни Чорновіл.

Нагадаємо, 28 лютого Петренко пообіцяв працювати над виявленням корупціонерів в органах юстиції.

Також він пообіцяв провести цивілізовану люстрацію у всіх міністерствах та залучити до роботи Мін’юсту адвокатів і юристів Євромайдану.

Поточний рейтинг відповідальності Павла Петренка в системі «Слово і діло» становить 25% — він виконав 3 з 12 зафіксованих проектом обіцянок, ще 9 його обіцянок перебувають в процесі виконання.

12.03.2014 http://www.slovoidilo.ua/news/1368/2014-03-12/petrenko-peretryaset-ispolnitelnuyu-sluzhbu-v-poiskah-korrupcionerov.html


Мін’юст ініціює нову систему реалізації конфіскованого майна — шляхом публічних електронних торгів

Міністерство юстиції ініціює створення нової системи реалізації Державною виконавчою службою конфіскованого майна — шляхом проведення публічних електронних торгів. Про це під час спільної з Першим віце-прем’єром Віталієм Яремою прес-конференції заявив Міністр юстиції України Павло Петренко.

«Для нашого Уряду основним завданням є проведення дієвих кроків щодо реформування системи управління державних фінансів. Корупція, як явище, має піти в минуле. Досі одним з найбільш корумпованих відомств, яке оперувало мільярдами гривень, була Державна виконавча служба», — зазначив Міністр юстиції України.

За його словами, цей орган щорічно мав виконувати десятки тисяч судових рішень.

«Кілька останніх років діяла схема, за якою фактично реалізація конфіскованого майна була монополізована групою компаній, наближених до минулого керівництва Міністерства юстиції та окремих представників парламенту», — повідомив Павло Петренко.
Міністр юстиції поінформував, що через ці компанії проходили оборудки в десятки мільярдів гривень, а самі компанії мали офіційну преференцію утримувати комісійні збори в розмірі 15% від реалізованого майна. «В середньому це становило 200-300 мільйонів гривень на рік», — сказав він.

Павло Петренко зазначив, що віднині в Україні буде створено нову систему реалізації конфіскованого майна.
«Ми вважаємо за необхідне запровадити модульну реформу та ввести систему електронних торгів. Це дасть можливість прозоро розміщувати на спеціальному порталі інформацію, щодо реалізації конфіскованого майна. У торгах братимуть участь всі бажаючі — без будь-яких посередників. А громадяни матимуть змогу спостерігати за процедурою торгів он-лайн, оскільки вона буде публічною», — сказав він.

Очільник Мін’юсту нагадав, що запропонована система вже давно працює в країнах Європейського Союзу.
«Я впевнений, що цей приклад буде дуже позитивним, оскільки ми отримаємо збільшення надходжень до бюджету від реалізації конфіскованого майна як мінімум на 50%. Оскільки досі вартість конфіскату занижувалася на 50%-70%», — підкреслив він.

За словами Павла Петренка, протягом 30 днів після ухвалення відповідного рішення, пілотний проект буде запроваджено в трьох областях України, а згодом і по всій країні.

18.03.2014 | 19:49
ПРЕС-СЛУЖБА МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ
Урядовий портал http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=247115280&cat_id=244276429


Держвиконавців та держреєстраторів перевірять на корупцію

Мін’юст ініціює створення спеціальної робочої групи для проведення антикорупційної перевірки роботи Державної виконавчої служби та Державної реєстраційної служби.

Про це виданню «Закон і Бізнес» повідомили в прес-службі Міністерства юстиції.

Всі напрацьовані матеріали за фактами корупційних діянь будуть передані до Генеральної прокуратури та Міністерства внутрішніх справ. Таку заяву зробив Міністр юстиції України Павло Петренко.

«Попередня перевірка Державної виконавчої служби та Державної реєстраційної служби на предмет корупційних порушень показала: хабарництво у цих системах має масовий характер. Саме тому була створена робоча група для проведення антикорупційної перевірки. За її результатами ми вживатимемо жорсткі заходи», — зазначив він.

Міністр закликав всіх громадян до співпраці у цьому напрямку та нагадав, що у Державній виконавчій службі України працює «Лінія довіри» щодо питань корупційних проявів у діяльності посадових осіб цього органу — за номером (044) 486-66-54. Окрім того, інформацію про випадки корупції у ДВС та ДРС можна надіслати на електронну адресу hotline@minjust.gov.ua.

Міністр юстиції підкреслив, що буде особисто слідкувати за звітами «Лінії довіри».

Окрім того, за допомогою у проведенні зазначеної перевірки міністерство має намір звернутися до глави Антикорупційного бюро Тетяни Чорновіл.
12.03.2014 http://zib.com.ua/ua/75968-derzhvikonavciv_ta_derzhreestratoriv_pereviryat_na_korupciyu.html


Интернет реклама

Входящие поисковые запросы:
новости для юристов адвоката (2) *
YR_BPshare: Facebook YR_BPshare: LinkedIn  YR_BPshare: Google+  YR_BPshare: vkontakte

 

12 ответов на Интервью Министра юстиции Украины Павла Петренко изданию «Левый берег»

  1. «Друзі, завтра у Міністерстві юстиції відкриваємо три додаткові лінії:

    486-71-56 – для надання правової допомоги жителям Автономної республіки Крим.

    486-42-09 – для повідомлень щодо діяльності Міністерства юстиції України, органів державної влади та місцевого самоврядування.

    486-71-32 – «гаряча» лінія для осіб, які мають намір звернутись до Європейського суду з прав людини.

    Графік роботи: щоденно у робочі дні з 08:00 до 20:00.

    У разі потреби — телефонуйте!», — Про це на своїй сторінці у Facebook повідомив профільний міністр Павло Петренко.

    Як переконалося Еспресо.TV, “Гарячі телефоні лінії” та “Лінії довіри”, куди громадяни можуть поскаржитися на неправочини, відкриті у Міністерстві юстиції при кожному головному управлінні.

  2. Україна може отримати безвізовий режим з Європейським Союзом на початку 2015 року

    Про це сказав сьогодні міністр юстиції Павло Петренко під час прямої телефонної лінії в «Комсомольській правді в Україні», передає Еспресо.TV з посиланням на УНН.

    «На уряді весь пакет законів і постанов був прийнятий і підписаний одночасно прем’єром. І ми поставили їм (Єврокомісії — ред.) запитання політичного характеру: коли буде допуск до безвізового режиму. Вони нас … (запевнили — ред.), що максимально найближчим часом. За нашими оптимістичними сподіваннями уряду, це можливо на початку наступного року ми зможемо отримати доступ до безвізового режиму», — зазначив Петренко.

    Міністр пояснив, що Україна виконала свої зобов’язання щодо зміни законодавства. І Європейський Союз згідно з їхніми регламентами, за його словами, має право спостерігати в середньому від 6 місяців до року, яким чином ці закони виконуються.

    «І після того, коли фактично він констатує, що закони виконуються, які були прийняті для безвізового режиму, в нормальному порядку, тоді приймається політичне рішення щодо відкриття кордонів», — зазначив він.

    Петренко розповів, що Україна зараз повинна тільки видавати біометричні паспорти.

    «І ми маємо надію, що до вересня, до кінця року, цей процес піде. І це є сигналом для Європейської комісії про те, що необхідно мотивувати українську сторону і відкривати фактично кордони для українців», — сказав він.

  3. На днях Государственная исполнительная служба провела круглый стол, посвященный электронным торгам по продаже арестованного имущества.
    С первого мая электронными торгами смогут воспользоваться жители Киевской, Винницкой, Днепропетровской и Львовской областей. На встрече присутствовали представители юридической общественности, банковские сотрудники, организации торгующие таким имуществом, а также Ассоциация специалистов по недвижимости Украины (АСНУ), представленная руководителем комитета по правовым вопросам Юрием Питой.
    Об этом «Миру Квартир» стало известно из сообщения, размещенного на сайте АСНУ.
    «Стоит отметить, что Министерство юстиции начало довольно активно привлекать общественность для обсуждения проблемных моментов. Только за этот месяц уже было два таких заседания», – отметил Пита.
    Главным результатом встречи стало создание рабочей группы, которая будет работать над усовершенствованием порядка проведения торгов.

    Место в этой группе получила и АСНУ. Интерес риэлторов к этой сфере возник не на пустом месте. На рынке очень много недвижимости, которая реализуется с торгов. Это либо ипотечное имущество, которое продается для удовлетворения требований банков, либо же имущество, которое реализуется в рамках судебных тяжб. Риэлтор должен обеспечить чистоту сделки, чтобы в дальнейшем у ее собственников не возникало проблем или рисков остаться ни с чем. Ведь очень часто такого рода недвижимость не анализируется в достаточной мере сотрудниками исполнительной службы из-за чего уже в процессе оформления сделки или же после нее часто появляются новые, далеко не самые приятные, обстоятельства.
    «В связи с этим на предстоящем заседании мы собираемся предложить проведение на базе АСНУ специальных курсов для сотрудников исполнительной службы. Это позволит им намного более профессионально работать с недвижимостью. Благодаря чему покупатели будут нести меньшие риски, приобретая квадратные метры с аукциона», – сказал Пита.
    По его словам, есть все шансы найти точки соприкосновения по этому предложению. Ведь государство также заинтересовано в повышения уровня профессионализма своих сотрудников.
    Помимо этого, уже на первом заседании представитель АСНУ планирует поднять вопрос создания саморегулируемых организаций, которые бы могли выстроить рынок и заменить государственных исполнителей. Также планируют обсудить проблемы, с которыми сейчас столкнулись оценщики.
    «Оценка в исполнительном производстве является одним из важнейших элементов защиты прав как должника, так и взыскателя. А, как все мы знаем, часто имущество продается по заниженным оценкам. Кроме того, по имеющейся у нас информации, сейчас для оценки имущества, которое выставляется на торги, привлекается довольно узкий круг специалистов. Поэтому мы будем ставить вопрос о том, чтобы сделать систему выбора оценщиков более открытой и полностью прозрачной», – отметил Пита.

  4. Петренко: Украина начинает процедуру ратификации Римского устава

    Украина начинает процедуру ратификации Римского устава. Такое решение на заседании в пятницу принял Кабинет министров Украины, сообщил на пресс-конференции министр юстиции Павел Петренко. Как передает корреспондент ЛІГАБізнесІнформ, по его словам, правительство единогласно приняло решение обратиться к Верховной Раде с призывом неотложно ратифицировать Римский устав, подписанный Украиной еще в 2000 году, и к КСУ — с просьбой в первоочередном порядке дать вывод по этому документу. Украина рассчитывает с помощью Римского устава инициировать в Международном уголовном суде ряд уголовных производств по преступлениям против человечности в Крыму.

    «Я объясню, для чего может быть использован процесс рассмотрения дел в Международном уголовном суде, в том числе и в аспекте вопроса Крыма. Эта конвенция предусматривает функционирование Международного уголовного суда с правом рассмотрения дел по целому ряду преступлений. Это как преступления против человечности — а я вам напомню, что по этим фактам Украина уже обратилась в Гаагский трибунал…; — точно так же этот трибунал рассматривает дела по военным преступлениям. Речь идет о захвате заложников, захвате военной техники, повреждении имущества военнослужащих, незаконном удержании военнослужащих войсками другого государства, геноциде, принудительном лишении свободы, массовых убийствах, депортации. Фактически этот суд рассматривает дела без сроков давности и может привлекать в качестве лиц, которые привлекаются к ответственности, любых лиц, которые будут установлены как заказчики тех или иных незаконных действий», — сказал он.

    Петренко считает, что процедура рассмотрения дел в Международном уголовном суде даст возможность среди прочего поднять вопрос о привлечении к ответственности тех должностных лиц Российской Федерации, которые давали указания военным совершать преступления на территории Крыма и ограничивать права украинских граждан. «Мы рассчитываем, что Верховная Рада Украины в кратчайшие сроки после вывода Конституционного Суда ратифицирует это соглашение, и оно будет распространяться на те события, которые имели место во время мартовских событий в Крыму», — отметил он.

    Министр напомнил, что речь идет о многочисленных фактах взятия в заложники как гражданского населения, так и военнослужащих, и даже представителей международных мониторинговых миссий, об огромном количестве фактов блокирования украинских военнослужащих в частях и умышленных убийствах в Крыму, а так же похищения украинских журналистов. По словам Петренко, только по данным правозащитных организаций, в Крыму зафиксировано 75 случаев нападений на СМИ.
    ЛIГАБiзнесIнформ
    Информационное агентство liga.net

  5. Изменился Порядок реализации арестованного имущества

    Утверждены изменения в Порядок реализации арестованного имущества, которыми, в частности, уточнено, что размер вознаграждения организатору аукциона за услуги по реализации арестованного имущества с учетом расходов, связанных с организацией и проведением реализации имущества, устанавливается в размере не более 6 % от стоимости арестованного имущества.
    При этом расходы, связанные с организацией и проведением реализации имущества, не должны превышать 5 % от стоимости арестованного имущества с соответствующим их подтверждением.
    Вознаграждение организатору аукциона после вычета расходов, связанных с организацией и проведением реализации имущества, составляет 1 %, но не более 2000 НМДГ за каждый лот (34000 грн.).
    Кроме этого, внесены изменения во Временное положение о порядке проведения публичных торгов по реализации арестованного недвижимого имущества.

    Приказ Минюста от 24.04.14 г. № 681/ 5 вступит в силу со дня опубликования.

  6. И.о. президента Александр Турчинов поручил правительству разработать механизм отчуждения имущества у должностных лиц, обвиненных в коррупции, приговор в отношении которых еще не вынесен.
    Об этом говорится в указе №467/2014, опубликованном на официальном сайте и.о. главы государства.
    Согласно документу, Кабмин должен разработать механизм передачи имущества лиц, обвиненных в коррупции, в государственное управление на период уголовного производства.
    Также правительство должно изучить введение возможности в исключительных случаях реализации в интересах государства имущества, на которое наложен арест в порядке уголовного производства, с обеспечением государством возврата стоимости реализованного имущества в случаях оправдания обвиняемого.

    Кроме того, Кабмин должен создать межведомственную комиссию «по вопросам возвращения в собственность государства средств и имущества, полученных в результате коррупционных правонарушений».
    gordonua.com/news/money/Turchinov-poruchil-zabirat-imushchestvo-u-korrupcionerov-22452.html

  7. Міністр юстиції України Павло Петренко призупинив проведення іспитів нотаріусів за старими правилами і запроваджує незалежну електронну анонімну систему іспитів

    Про цю новацію він повідомив на свої сторінці у «Фейсбук», — передає Еспресо.TV.

    «Друзі, нотаріальна сфера — один із найбільших осередків корупції, який знаходиться у відомстві Мін’юсту.

    Так, за даними громадських організацій, для того, щоб отримати свідоцтво нотаріуса, необхідно дати хабара, який обчислюється насправді фантастичними сумами — від 20 до 100 тисяч доларів.
    Прийшов час поставити жирну крапку на цій корупційній схемі.

    По-перше, я зупинив процес проведення іспитів для приватних нотаріусів за старими правилами.

    По-друге, вже незабаром буде запроваджена незалежна електронна анонімна система іспитів для отримання нотаріального свідоцтва. Електронний іспит проводитиметься за принципом зовнішнього незалежного оцінювання за участі відповідної кваліфікаційної комісії.

    По-третє, ми спростимо систему подачі документів для претендентів на посаду приватного нотаріуса. Документи будуть подаватися безпосередньо до Мін’юсту. Це прискорить процес організації цього іспиту та суттєво скоротить термін між його оголошенням та проведенням.

    Періодичність проведення іспитів буде збільшена з одного до чотирьох разів на рік.

    Така процедура здачі іспитів унеможливить будь-який суб’єктивний фактор впливу на тих, хто складає та приймає іспити, та таким чином знищить корупційну складову, яка досі існувала в нотаріаті», — написав Петренко.

  8. Від сьогодні Євросоюз офіційно в односторонньому порядку відкрив свій ринок для українських товарів

    Про це на своїй сторінці у «Фейсбуці» повідомив міністр юстиції Павло Петренко, передає Еспресо.TV.

    «Мало того, що це вперше в практиці ЄС, жодна з країн претендентів не отримувала таких преференцій, так ще й українська економіка по скромним підрахункам отримає 500 млн євро додаткових надходжень», — написав міністр.

    «Це дійсно історичний день, хоча все починалося півтора місяця назад, коли уряд підписав угоду про асоціацію. Ми так мало часу живемо в асоціації, а це вже перші реальні а не декларативні її результати», — підкреслив Петренко.

    Нагадаємо, 21 березня Україна підписала «політичну» частину Угоди про євроасоціацію.

  9. Уряд прийняв Постанову про Деякі питання надання адміністративних послуг, якою надав місцевим центрам адмінпослуг якнайширші повноваження

    Про це на свой сторінці у «Фейсбук» повідомив міністр юстиції Павло Петренко, передає Еспресо.TV.

    «Ці зміни були ініційовані Міністерством юстиції як таким, що має найбільшу кількість контактів із громадянами, спільно з громадськістю. Це пілотний проект, у рамках якого Мін’юст та інші держструктури передають значну частину своїх повноважень єдиним адмінцентрам.

    Так, досі близько 50 адміністративних послуг надавалися у розрізнених кабінетах органів влади, а їх корупційна складова сягала десятків мільярдів гривень на рік. У колишньої влади не було політичної волі на те, щоб знищити ці мільярдні схеми», — написав він.

    На думку міністра, така новація дозволить знищити корупцію у цій сфері.

    «Сьогоднішнє рішення Уряду прибрало корупційну складову зі сфери адмінпослуг. Оскільки відтепер документи в громадян прийматиме не виконавець робіт, а адміністратор, який не має жодного відношення до виконання цих робіт, а термін видачі документів буде чітко встановлений», — написав він.

    Також, Петренко розповів, чим відтепер ще будуть займатися центри з надання адмінпослуг.

    «Через центри надання адміністративних послуг можна буде провести реєстрацію або отримати відповідні документи у питаннях підприємництва, речових прав, створення громадських організацій, друкованих ЗМІ.

    Окрім того, адміністративні центри візьмуть на себе функції паспортних столів, зокрема і у питаннях видачі закордонних паспортів та відповідних документів на дітей.

    Також у адміністративних центрах можна буде отримати документи із землеустрою, дозвільної системи, включаючи питання протипожежної та санітарної безпеки суб’єктів господарювання, тощо», — написав міністр.
    espreso.tv/news/2014/05/16/miscevym_centram_z_nadannya_adminposluh_rozshyryly_povnovazhennya___ministr_yustyciyi

  10. В статті про монополізацію «ринку» антикорупційної діяльності в Україні було наведено приклад боротьби з корупцією по Мін’юстівськи

    А саме: раптове самовільне внесення змін до проекту постанови Кабінету міністрів України про реалізацію речових доказів, зберігання яких під час досудового слідства ускладнено (читай: нафтопродукти Курченка на мільярд гривень). Державні підприємства профільних міністерств, які мають потужності для зберігання майна, та реалізація на біржах, щоб уникнути фіктивного зниження ціни та покладання різниці в кишеню, були чомусь замінені на приватні торговельні підприємства. При чому цікаво, що за процедурою, Мін’юст повинен був лише надати пропозиції або зауваження ініціатору (МВС), але в цьому випадку співробітники Мін’юсту пішли далі і переробили проект постанови так, щоб він в будь-якому випадку включав ці самі торговельні підприємства. Автори – переробники — пани Рябошапка та Сіверс, до посадових обов’язків яких входить антикорупційна діяльність, назвали це «технічним зауваженням Мін’юсту».

    Звичайно погляди на те, що є технічним зауваженням, а що є повною зміною умов реалізації можуть бути різними. Однак подальші їх пояснення виглядали ще дивніше: начебто існує таке конституційне право: на торгівлю конфіскатом. І приватні підприємства не можуть бути його позбавлені. А також, що можуть виникнути складнощі у визначенні профільних міністерств, державні підприємства яких опікуються тим чи іншим майном.

    Конституція в нас доволі коротка, отже з перевіркою того, що такого права не існує, проблем не виникає. Однак і те, чим займаються міністерства, також не є державною таємницею. Крім того те, що слідчий, який вилучає майно, не буде знати яке саме державне підприємство має потужності для зберігання майна за місцем знаходження, і буде його реалізовувати на біржі, як раз і є запорукою уникнення сталих зв’язків між слідчими та торговцями конфіскатом, які існують сьогодні: «вилучив на замовлення — швидко реалізував через добре знайому компанію за штучно заниженою ціною». При цьому з державними компаніями принаймні не можливо опинитися в ситуації, коли вони існують лише на папері, складів в них фактично не має, а керівництво сьогодні є, а завтра його можна і не знайти. Як і майна та грошей від його реалізації.

    Як юрист, я достеменно знаю, що як тільки починаються плутані пояснення – щось приховується. Потрібно розбиратися.

    Перше, на що звертається увага – це те, що сьогодні, з реформуванням Міндоходів, яке раніше надавало дозволи відповідним компаніям, торгівля конфіскатом скоріше за все повністю переходить під контроль Мін’юсту. Ним вже напрацьовуються проекти реалізації майна через електронні торги, та проводяться тендери на визначення компаній-торговців конфіскатом. Отже постанова Кабміну, що визначає окремий порядок для особливо цінного майна, йде в розріз з такими планами.

    Але ще цікавішим стало те, що відразу після публікації, на телеканалі ZIK вийшла програма «Наші гроші», де були висвітлені інші сумнівні моменти щодо діяльності Мін’юсту.

    Йдеться про те, що «на квітневому тендері Державна виконавча служба, яка входить у відання Мін’юсту, попередньо визначила чотири нові приватні фірми, які мають торгувати арештованим майном у більшості регіонів країни.

    Як з’ясували журналісти антикорупційного проекту «Наші гроші» , одним з потенційних переможців тендеру на торгівлю арештованим майном є фірма «Лік торг». Компанія зареєстрована на вул. Ушинського, 40 у Києві. За цією ж адресою прописана адвокатська компанія «МЛГруп», серед власників якої ще нещодавно були теперішній міністр з сестрою Оксаною.

    Ще один, поки що неоголошений переможець тендеру на торгівлю конфіскованим майном, – компанія «Кепітал прайс». Ця фірма, як і «Лік торг» існує тільки на папері, а папери лежать в офісі «Спеціального підприємства «Юстиція». У компанії «Кепітал прайс» з жовтня 2013 року право підпису отримав Євген Машкін. Він же – один з колишніх засновників ПП «СП Юстиція», яке в 2013 усунули за порушення. «СП Юстиція» – головний торговець заставним майном у попередні роки. Фірма наближена до Генадія Стадніка, екс-голови Державної виконавчої служби, яка і організовує усі торги.

    Також з 1 травня у чотирьох регіонах країни – Вінницькій, Львівській, Дніпропетровській областях і в Києві – працює система електронних торгів заставним майном. Продає заставне майно на електронних торгах державне підприємство «Інформюст», а зберігає – приватна компанія «Альфа-хімтрейд». Держпідприємство отримує 2% від вартості реалізованого, «Альфа-хімтрейд» отримає 3% за зберігання товару.

    Однак, як перевірили «Наші гроші», відповідних складів у компанії «Альфа Хімтрейд» немає. Попри те, на сайті торгів вже з’явилось понад 300 лотів. Серед них є і телевізори, й інша побутова техніка. Більше того, офіційна спеціалізація «Альфа-Хімтрейду», за КВЕДом, – торгівля паливом та нафтопродуктами, а зовсім не конфіскатом».

    То ж що ми маємо? Мін’юст не тільки проголошує себе монополістом у боротьбі з корупцією, але й стає монополістом в торгівлі конфіскатом. Цікаво як перше можна поєднувати з останнім. До того ж навіть з достатньо прозорою системою електронних торгів, які, до речі вже давно існують в усьому світі, як і корупційні схеми з ними, не зовсім зрозуміло: якщо держава вилучає майно, і держава ж продає, НАВІЩО прокладка у вигляді приватного підприємства зберігача, яке отримує 3 відсотка від вартості майна, яке часто не потрібно навіть зберігати. Наприклад нерухомість. Тим більше, що в цій прокладці НЕ МАЄ складів по всій Україні.

    При цьому це настільки очевидно, що виникає питання: це що: небажання гаяти час на приховування схеми? Відсутність корупційного професіоналізму? Чи повна відсутність страху, що схему викриють та визнають корупційною?

    В програмі «Наші гроші» наголос було зроблено на тому, що фірми – переможці торгів конфіскатом є наближеними до попереднього та нинішнього Міністрів юстиції. І начебто Павло Петренко може за цим стояти. Однак автор бачила іншу картину. До проекту постанови про особливо цінний конфіскат, про який йшлося на початку, зміни щодо заміни держпідприємств на приватні наполегливо вносилися панами Рябошапкою та Сіверсом. Які майже 3 години переконували, що саме так буде краще. Більш того, саме вони пропонували включити умови про 2 чи 3 відсотка винагороди цим підприємствам. Щоб, начебто, обмежити їх прибуток. Знайомі цифри, так? Ті ж самі 2 та 3 є і в програмі електронних торгів з приватною прокладкою – зберігачем. Отже вони скоріше за все і є виконавцями того проекту. Хоча вони в будь-якому випадку є, адже цей проект подається як антикорупційний, а це входить до їх посадових обов’язків.

    Що ж до Павла Петренка, то він навпаки, двічі викликав до себе свого заступника Руслана Рябошапку, та наполягав на погодженні первісної редакції проекту постанови із державними підприємствами. І останній все рівно двічі намагався все ж таки закласти якусь «бомбу» у висновок Мін’юсту. І на моє запитання «Чому?», Міністр відповів: «О це тобі квоти при призначенні». Так, пан Рябошапка запропонований на посаду «Ударом». І саме з приходом до влади цієї політичної сили раптом з’явилася ТВ програма, яка прямо відносить Міністра від іншої партії до корупційної схеми. Однак автор є свідком того, що Міністр як раз наполягав на усуненні корупційних механізмів з постанови про особливо цінний конфіскат.

    То чи є він причетним до сумнівних проектів, висвітлених телеканалом ZIK? Адже вбачається, що автором «технологій» є не він. Не знаю. Однак він абсолютно щиро критикував корупційні ризики, закладені його підлеглими. І я добре знаю як працюють корупціонери. Вони намагаються посадити «на гачок». Навіть без відома тієї особи, щодо якої вони це роблять. Просто раптом твої друзі стають переможцями тендерів. Разом з їх друзями. І от вже ви начебто пов’язані. Адже іншим переможцем тендеру є компанія попереднього керівництва Мін’юсту. При якому як раз і працювали довгий час автори «антикорупційних» проектів.

    Крім того критика електронних торгів, які все ж такі прозоріше, аніж проведення тендерів на визначення приватних торговців конфіскатом, може призвести до закриття проекту та повернення до старих напрацьованих корупційних схем.

    То ж відтепер дуже цікаво придивлятися до того, як працює Міністерство юстиції. В автора до цього є і професійний інтерес, адже це відноситься до моїх службових обов’язків. Однак Міністру Петренку, якого я поважаю, щиро рекомендую пришвидшити введення електронних торгів по всій Україні та прибрати з програми приватну прокладку. Зберігання майна може забезпечувати або виконавча служба, або державне підприємство, можливо навіть створене задля цього Мін’юстом або Мін’юстом разом з МВС, яке ще й забезпечить охорону майна, якщо це потрібно.

    ОЛЕНА ТИЩЕНКО

  11. Заступник міністра юстиції Руслан Рябошапка вважає, що схеми продажу конфіскату лобіює керівник Міжвідомчої робочої групи з питань антикорупційного законодавства

    Про це він сказав у ефірі Еспресо.TV.

    «Немає схеми Рябошапка. Законодавство вже дозволяє продати ті продукти, які заарештовані. Вже їх можна було продати в прозорий спосіб, але з’явилася Олена Тищенко почала лобіювати непрозорий механізм реалізації цих продуктів. Говорити про «схему Рябошапки» я не став би.

    Щодо пані Олени, досить дивно, коли головний розробник МВС — не коментує цю тему. Але чому пані Тищенко про це активно говорить? Виявилося, що чоловік цієї пані займається реалізацією нафтопродуктів», — підкреслив він.

  12. Министр юстиции назвал уголовное дело против Яценюка местью судебной системы.

    Бывший премьер лично убеждал депутатов поддержать судебную реформу.

    Министр юстиции Павел Петренко считает, что решение Печерского райсуда возобновить уголовное производство в отношении бывшего премьер-министра Арсения Яценюка — это месть за его позицию в судебной реформе.

    Петренко отметил, что во время голосования за изменения в Конституцию в части правосудия Яценюк «присутствовал в зале и фактически убеждал депутатов, что нужно делать эту реформу».

    Министр добавил, что производство о мнимом получении Яценюком взятки в прошлом году было закрыто правоохранительными органами из-за отсутствия состава преступления. «Правоохранительные органы, проведя полный комплекс следственных действий, установили, что не было даже факта и возможности такой ситуации, описанной заявителями, которые пытались делать провокацию. То есть, это полностью надуманное уголовное дело», — цитирует Петренко пресс-служба «Народного фронта».

    Министр посоветовал судьям готовиться к новым конкурсам, если они хотят остаться в системе, а не посылать «сигналы мести за позицию относительно судебной реформы».

    «Я бы им рекомендовал лучше начать учить законодательство, готовиться к конкурсам и проверять свое имущественное положение. Если они считают себя честными и некоррупционными судьями, то могут пойти на конкурсы и попробовать попасть в новую систему. Если у них есть проблемы с законом, с профессиональным уровнем — тогда им не место в судебной системе», — подчеркнул Петренко.

    Напомним, дело в отношении Яценюка связано с назначением директором КРРТ Владимира Ищука.
    lb.ua/news/2016/06/08/337193_ministr_yustitsii_nazval_ugolovnoe.html

Прокомментировать

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *


− три = 2

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

МЕТА - Украина. Рейтинг сайтов